Cajsas'

Alla inlägg under oktober 2010

Av Cajsa Eriksson - 30 oktober 2010 21:00

När elefanter dansar över rosornas bedd

Och dansen varit vild och exalterad

Då får man lov att säga med fog är jag rädd

Att den rabatten var nog felplacerad

Som en ros i barmen, Fatumeh

Som en nål i armen, Fatumeh

 

När elefanter dansar är djävulen lös

För han tycker om att rosorna beskåda

Och han lockar dig så lustigt till stordåd min tös

Ja ni hetsar upp varandra ni båda

Som en blues på kvällen, Fatumeh

Som en natt i cellen, Fatumeh

 

Jag minns när du var liten

Du var så söt och snäll

Nu tänker du mest på heroinet

Bland dansande elefanter är du en bagatell

Betänk nu oss och torka bort flinet

Som när Kreuger sköt sig, Fatumeh

Som när farmor snöt sig, Fatumeh

 

Som när Kreuger sköt sig, Fatumeh

Som när farmor snöt sig, Fatumeh

 

Ja vad hade du att göra i dessa kvarter

Det kan man faktiskt fråga sig du sköna

Nu får du aldrig vila på klöverängar mer

Nej du får aldrig mera älska i det gröna

Det var felplanering, Fatumeh

Som en överdosering, Fatumeh

 

Så ta nu dina rosor och lägg dom i en grop

Eller låt dom flyga bort genom ditt galler

Eller ska elefanterna få krossa alltihop

Medans nattens fullmåne faller

Som en trettiotons truck, Fatumeh

Som en sista suck, Fatumeh

 

Som en trettiotons truck, Fatumeh

Som en sista suck, Fatumeh

Av Cajsa Eriksson - 30 oktober 2010 20:59

Step by step

Left right left

We all fall down

Like toy soldiers

 

Bit by bit

Torn apart

We never win

But the battles wages on

For toy soldiers

 

...

Av Cajsa Eriksson - 30 oktober 2010 20:15

Jag sitter nu och lyssnar på låten Ge oss Sverige tillbaka - Timbuktu. Och då slogs jag av en tanke och ett diskussionämne som vi tog upp i torsdags morse innen sysläjden med några brudar i klassen.

 

Varför hatar alla Sverigedemokraterna så ihärdigt? Den ända punkten i deras lista som folk hakat upp sig på är det där med invandrare, att man ska skicka hem de som inte är svenska medborgare. Vilket jag kan tycka är rätt, till viss del.

Vi kan ju inte ha massa invandrare här som vi inte kan ta hand om? Det är ju bara elakt mot de som måste bo här utan att få ett vettigt liv som en vanlig svensk medborgare som bott här hela livet fått. Kan vi inte ta hand om de vi redan har här, så ta inte in mer! Vi måste ju ha en broms på hur många vi kan och har råd med att ta in, tycker jag.

Får inte invandrarfamiljen/invandraren den vård de behöver, tak över huvudet, mat på bordet och ett bra liv är det ju i stort sätt ingen mening att ta de hit. Dom får ju ändå inget bättre liv av det eftersom vi inte har råd.

Sen det här med kriminallitet i Sverige "bland invandrare". Om man är invandrare i Sverige behöver man ju inte kunna språket flytande, men man ska kunna förstå och kunna göra sig förstådd till viss del! Prata erat språk, men förstå och kunna prata någorlunda är ju ett måste. Eller...? Kriminallitet är ju ett dilemma vi har också. Vad kan vi göra åt det?

Jo, ta inte in mer invandrare än vad vi kan hantera. Eftersom de som blir över och får leva på gatan då måste börja tigga, snatta, stjäla och bli kriminella för att överleva och kunna ta hand om sin familj. Vad är det då för mening om de ändå får leva ett skitliv och deras hopp om ett bra vanligt liv ska krossas så fort de kommer in och blir svensk? Det är så hemskt och brutalt mentalt gjort mot de stackarna. Och om man nu inte kan sköta sig som invandrare även fast man fått en lägenhet/villa, mat på borden och ett arbete så tycker jag att man ska utvisas. Man ska inte få bo i Sverige om man inte kan följa lagar, order och trivselreglerna för att landet ska funka. Man ska kunna respektera andra och deras rättigheter och landets lagar. Sköter man inte det utan springer runt och snattar, stjäl, våldtar, misshandlar och bråkar så kan man fan åka hem!

  

Men om vi nu bortser från det här med invandrarna, så är Sverigedemokraterna rätt okej på alla andra punkter. T.ex det här med kärnkraft, skola, ekonomi, allt! Dom är rätt vettiga ändå. Visst, jag är ingen Sverigedemokrat. Definitivt inte! Men jag förstår inte varför man hyser hat mot dem just bara för punkten "Ut med invandrarna".


Jag har inget som helst personligt hat mot Sverigedemokraterna... Har ni? Varför?

Och kom nu ihåg att detta är min åsikt, mitt liv och min blogg. Kommentera gärna men jag skriver bara vad jag tycker om anser om saker.

Av Cajsa Eriksson - 30 oktober 2010 20:09

Inlägg: Filmtips

Kommentar av: Emma

 

Gillar din blogg :)

 

Svar:

 

Tack, din är helt okej din också! Fortsätt gärna kolla på min blogg, det värmer! ;)

Av Cajsa Eriksson - 30 oktober 2010 19:49

Filmtips på G!

 

Draktämjaren är en kunglig film, i mina ögon. Såg den nyss med min lillasyster och min plastpappa som jag skrev i tidigare inlägg.

Jag rekomenderar verkligen filmen till både vuxna, barn och ungdomar för den är helt klart en film som passar alla. Lite som Ice Age. Humorn passar alla, både vuxenhumor och barnanpassad humor.

Animationen på filmen är grymt bra gjord och allt ser snäppet verkligen ut, vilket är ett stort plus!

 

Filmen handlar om en liten kille som bor i en vikingaby där de har problem med drakar som tar deras fisk, får och annan boskap.

Pojken blir kallad mes och svag för att han inte kan slåss med drakar, behärska svärd och sköldar. Men en dag förändras allt...

Han stöter på den så kallade Nattfasan, hjälper drakenatt få tillbaka sin förlorade stjärtfena och utvecklar ett band till denne.

Tillsammans går de igenom ett äventyr som ingen annan kan gå igenom utan samma vilja och enivshet som killen visar. Även fast alla odds är emot honom kämpar han med det han vill - att få vikingarna i byn att inse att drakar är snälla och fredfulla djur om man behandlar dom rätt...

 

Fem stjärnor av fem möjliga!



 

Av Cajsa Eriksson - 30 oktober 2010 17:57

Asnajs, ännu en sämst uppdatering.

 

Som ni vet så tillbringade jag dagen igår och förmiddagen idag med Jp, Johan och annat folk. Vilket va ganska genomtrevligt, och därför bloggade jag inte igår! Eftersom jag åkte direkt efter skolan... Tihihi ^^

Öhm, väl hemma hos Johan så kollade vi på film och käkade pizza med hans mamma, pappa och moster, tror jag? :) Det va mycket trevligt och jag blev bjuden, vilket är jättesnällt av folk att göra! Dom har träffat mig en gång liksom, och bjuder mig på maten... Redigt hyggligt!

Hmm, dala kom också förbi en sväng och japp... Vi alla har ju delade meningar om folk men han är snäll bortsätt från att han kanske är lite hårdhänt i vissa situationer...

Hmm, väl hemma i Örbyhus så hämtade pappa mig vid stationen och vi åkte hem till Carro och va på Halloween disko som mina små kusinr ordnat för släkten. Riktigt mysigt faktiskt!

Om ni ursäktar så ska jag faktiskt gå upp på övervåningen och kolla på Draktränaren med min lillasyster och min plastpappa. Vilket ska bli ganska nice eftersom den ska va bra och jag älskar animerade filmer! (y)

 

  

Min faster gjorde en grav av chokladpudding, bananer, sallad och ett kex! Visst blev den tuff? Redigt tuff! :) 

 

 

Av Cajsa Eriksson - 28 oktober 2010 19:59

Hej på er!

 

Jag kunde inte blogga varken halv tre eller klockan fem. För jag har haft fullt upp till nu. Egentligen måste jag läsa på till redovisningen nu men det gör jag senare ikväll istället. För jag har faktiskt precis städat mitt rum och orkar inte med plugg just nu!

 

I skolan idag så hade vi lite roliga diskussioner med lärarna. Hahaha, och jag hann tyvärr inte träffa Andrew så mycket eftersom han har helt fuckade rasterpå torsdagar... Förstår inte varför?

Hahhaa, våran engelska/tyska vikarie kom 20 minuter för sent ungefär till vår engelska-lektion. Vilket var ett ganska bra tillfälle egentligen! Det står liksom fel på schemat, och det visste ju inte hon om så hon trodde vi började senare än vad vi gjorde. Så vi fick ungefär en timmes lunchrast, mycket snällt av henne som ger oss det!

Dessutom fick vi spela Maffia två gånger idag men jag va bara lekledare i ena och med en gång i samma klassrum (tyskan). För på engelskan är vi typ 26 stycken som ska spela och det blir jättepratigt och rörigt och ja... Så jag orkade inte!

 

Efter skolan drog jag till Konfan och där mötte jag Gustav såklart. Och alla andra med, vilket var kul. Vi fick se en film som Amanda, Denise och några till gjorde om den Heliga Anden. Den var rätt bra faktiskt. Baserad på en massa reklamfilmer. Ni vet den där "När du vill, precis när du vill..."? Filmen var iallafall bra!

Sen fick vi öva på dramaklipp som vi ska spela upp på gudstjänsten nästa söndag. VIlket kan bli ganska kul eftersom de flesta försöken alla gjorde blev lyckade!

 

Dagen har iallafall vart lyckad bortsätt från lite dåliga nyheter. Men dom vill jag inte gå in på detaljer på! Så nu ska ni få vara ifred och jag ska snart hoppa in i duschen. Puss på er!

Av Cajsa Eriksson - 28 oktober 2010 07:35

God morgon på er!

 

Jag hinner inte blogga nu. Skriver nog när jag kommer hem. Antingen halv tre eller typ fem... Beror på om jag drar på konfan eller inte!

Ha en trevlig dag, allihopa!

 

Peace.

Ovido - Quiz & Flashcards