Cajsas'

Alla inlägg den 12 oktober 2010

Mod

Av Cajsa Eriksson - 12 oktober 2010 14:20

"Mod är svårt att definera. Mod kan uppstå ut en dum idé eller ett misstag men man får inte ifrågasätta vuxna, coachen eller läraren, för de skriver reglerna. De kanske vet bäst, kanske inte.

Allt beror på vem man är, var man kommer ifrån. Tänkte åtminstone inte en av dem ge upp och gå över till motståndaren? Jag menar, dödens dal, det är rätt tufft.

Det är därför mod är knepigt. Ska man alltid göra som andra säger? Ibland vet man inte ens varför man gör något. Jag menar, varje dåre kan ha mod.

Men äran är den verkliga orsaken till att man gör något eller låter bli. Det är den man är eller kanske vill vara. Om man dör för något bra har man både ära och mod och det är riktigt bra.

Det är det poeten ville ha sagt. Att man ska hoppas på mod och försöka för ärans skull. Och kanske be att de som befaller också ska ha lite av den varan."

 

/ Cajsa

 

Av Cajsa Eriksson - 12 oktober 2010 11:52

Kommentar från Moa:

 

hej, fin blogg =)

läs, kommentera, älska och srid min blogg :)

 

Svar på kommentar:

 

Tack Moa.

Din blogg är också urläcker!

Jag läser den faktiskt dagligen och tycker den är mycket intressant. Fortsätt gärna att läsa min.

 

Mvh Cajsa.

Av Cajsa Eriksson - 12 oktober 2010 11:37

Sakta men säkert börjar jag faktiskt överge mitt gamla liv och återgå till något nytt. Men det tar nog lång tid, eller det har gjort såhär långt. Men det är på väg och jag vet det!

Om ni jämför mig med en typisk tonåring, en brud som går i åttan och i princip är lycklig så hittar ni mig. Kanske inte högst upp, kanske inte längst ner. Men någonstans i mitten, liksom.

Jag finns där för mina vänner som jag uppskattar, men de "vänner" som jag inte direkt uppskattar hånar jag gärna en gnutta extra. Jag är ganska snabb i käften, vilket inte är så fruktansvärt bra i alla situationer. Men det är något jag får öva på.

Jag har ändå lekt med tanken att sluta prata, bli stum typ. Bara snacka med de jag verkligen litar på. Men hur kul är de? Att sitta där tyst, aldrig prata eller få komma med någon elak kommentar? Nej usch, det kan jag inte leva med! Men jag lever gärna med andra människor som inte pratar så mycket, för då får ju jag tiden att snacka. Jag vet, inte världens bästa argument, men men.

Jag har även liksom ni kommit underfund med mitt liv ganska fort. Innan jag blev för gammal liksom, eller hur man nu ska uttala det. Jag lever för mitt liv, men tar ändå en dag i taget, som den dagen kommer. Eller, jag försöker åtminstone.

 

Sen finns det ni människor som inte vågar försöka ta för er av livets goda. Ni som sitter där som tysta möss och låter er tryckas ner av andra. Ni är inte som mig, inte på långa vägar. Jo, på några vägar, möjligen. Ni drömmer drömmar och hoppas att de slår in, ni lever ert liv på ert sätt och vis, ni finns där för era vänner. Likaså jag. Men ni vågar inte stå för det ni är, den ni är och den ni vill vara. Det gör jag.

Vissa av er där ute är exakt som mig. Tar ingen skit, liksom. Men ni som inte är det då? Vad gör ni åt saken? Om ni blir kallad elaka saker, sitter ni bara där tysta? Jag skulle aldrig klara det.

Och jag hoppas att ni som lever i det tysta och blir kränkta, mobbade och diskriminerade fakiskt inser att det inte är erat fel. Aldrig att det är erat fel. För är ni bara tysta och sitter där och tar emot skit, kan ni ju inte ha gjort världen något ont? Eller är det jag som är fel ute? En tyst och stilla, mild människa kan väl inte skada någon med varken ord eller slag? Kanske i tankar, men de kan bara du själv se. Ingen annan.

 

Det jag försöker säga är att ni alltid ska stå för vem ni är, vem ni vill vara och det ni försöker vara. Ni ska alltid vara er själva. Oavsett vad som sker i världen. Blir ni mobbade och nertryckta för den personen ni är, så fuck alla som mobbar er! Stå upp för er själva och visa vem du är. Låt ingen trycka ner dig... För ett sådant liv slutar nästan aldrig bra... Ni kanske inte tar livet av er, ni kanske inte börjar knarka eller dricka. Men ni kommer alltid få leva i skuggan av någon annan om ni låter det ske från första början...

 

/ Cajsa

Av Cajsa Eriksson - 12 oktober 2010 11:19

Hej på er!

Nu är klockan typ mitt på dagen och jag har faktiskt ingenting att göra. Men jag får väl tanka hem en godingfilm och lägga mig och titta. Eller så kollar jag helt enkelt på tv...

Än så länge har jag bara kollat runt på facebook, spelat Farm, Pet- och Frontierville och lite Farmtown. Men jag känner mig som en nörd, men har man inget roligare för sig så. Jag har också haft lite lugn och ro och legat och degat i sängen med en mycket kelsjuk katt. Men det är bara mysigt.

I eftermiddag ska jag och Mats promenera ner till Ica och köpa godis. För han behövde röra på sig, sa han. Och jag är godissugen. Så då är ner till Ica en lagom bit för en halt man och hans sjuka låtsasdotter en tisdag eftermiddag...

Nu ska jag fortsätta med att skriva min lilla "bok" eller "uppsats". Jag vet inte vad man ska kalla det. Men innan det så ska jag ner och hjälpa den halta mannen att få igång mitt element.

 

 

Vårt senaste tillskott i familjen. Ytterst mysig kanin vid namn Maxi. Huuur otroligt gullig som helst. 

 

/ Cajsa

Av Cajsa Eriksson - 12 oktober 2010 08:04

Goddag på er.

Hemma idag också, jag vill verkligen bli bättre nu... Menmen, inget man kan styra över. Blir väl till att knarka alvedon och sova en massa... Inget mer man kan göra åt saken.

Igår kollade jag på tre filmer... Om inte fler, jag kommer inte ihåg. Men tre av dom var iallafall På andra sidan häcken, Monsters Inc och The blind side. Alla va lika bra men jag gillar The blind side mest. För den är ju inte animerad. Men Monsters Inc tar ju helt enkelt humorpriset efter Ice Age filmerna. Eller vad tycker ni?

Idag ska jag göra ungefär samma sa. Bara vara och göra ingenting, eftersom jag inte orkar så mycket... Hahaha, det är rätt skönt ibland också. Att bara få vara...

 

Jag uppskattar att du är ärlig,

och jag litar på att du försökte.

För det vet jag att du gjorde...

 

/ Cajsa

Ovido - Quiz & Flashcards